Receive email notifications by changing your settings.
Click on your picture in the top right corner, go to Preferences and select your notification preferences.

Vragen over de overlay grondhoogte in de rainfall/water overlay.

edited June 2020 in Water

Hoi,

We hebben voor een gemeente een analyse gedaan van gebouwen die potentieel risico lopen op water overlast. Nu is daar recent een extreme bui gevallen die idd voor overlast in gebouwen veroorzaakte. Nu zijn daar een aantal panden bij die wij niet hebben uitgerekend maar wel zijn onder gelopen.

Voor een deel is dat te verklaren door werkzaamheden aan de maaiveld inrichting en wegen en hoogtes. Een ander deel kunnen we niet goed verklaren en we hebben vermoeden dat het komt door beperkingen in de AHN3.

Ik heb de AHN's gedowload. In het surface model is in ieder geval zichtbaar dat tot 70 buiten het BAG pand nog steeds 'pand' hoogtes in de AHN zitten. daarbij is de AHN daar ook niet volledig gevuld in het surface model. In het terrain AHN model is een ruime zone zodner hoogtes aanwezig.

Ik heb in TYGRON de grondhoogte overlay aangezet. Als ik het goed begrijp zijn dit de hoogtes waarmee gerekend wordt. Als ik deze in GIS bekijk zie ik iets wat ik niet goed kan verklaren. Rondom de panden lijkt een verhoging aanwezig in het hoogtemodel. Als dit idd de hoogtes waarmee gerekend wordt zijn dan krijgen we te weinig water nabij de panden.

Is dit te verklaren?


Groeten Jesse



Tagged:

Best Answer

  • Accepted Answer

    Hoi Jesse, dank voor je vraag. De beantwoording is hier te vinden:


    De samenvatting op hoofdlijnen: Het fenomeen wat optreedt is het gevolg van het wiskundige algorimte. Er zijn drie verschillende oplossingsrichtingen om hiermee om te gaan:

    1. Kunnen werken met kleine gridcellen. Dit is een ontwikkeling waarvoor Tygron op dit moment onderzoekt hoe we dit mogelijk kunnen maken.
    2. De waarde van het attribuut 'design_flood_elevation' verlagen. Dit getal staat standaard op 1 meter. Je zou het kunnen verlagen naar bijvoorbeeld 20 cm. Het mogelijk maken om dit per gebouw afzonderlijk in te stellen zou een relevante feature request zijn.
    3. Buffer ruimer zetten.

    Veel succes met het vervolg!

Sign In or Register to comment.