Receive email notifications by changing your settings.
Click on your picture in the top right corner, go to Preferences and select your notification preferences.

Culverts met berging

Hoi,

Ik ben aan het nadenken over een oplossing voor een klantvraag waarbij met een voormalig 40 meter lang riool via oppervlakkige instroom water naar oppervlakte water wordt gebracht. Het heeft mijn voorkeur deze te benaderen als duiker zodat gerekend wordt met een stromingsweerstand bij het afvoeren van het water.

Omdat de buis bij aanvang van de bui leeg is en hij heeft een groot formaat (2 bij 1,5 meter) is berging in de leiding ook een relevante parameter om rekening mee te houden. Daarom vroeg ik mij af of in duikers in de watermodule ook berging is opgenomen? Volgens de info op de wiki interpreteer ik van niet.

Klopt dat? Zo niet dan denk ik het op te lossen via een klein rioolgebied bij de instroom. Leuke uitdaging.


Groeten Jesse

Tagged:

Comments

  • Hoi Jesse,


    Dank je voor je vraag. Het klopt dat duikers nu geen berging hebben. Het klinkt als of je een leuke work around in je hoofd hebt...mag ik vragen of je dat hier wilt delen?

    Kan wellicht ook interessant zijn voor andere gebruikers. Of als je hulp wilt van mede gebruikers dan kan je wellicht wat mensen taggen? Daar kan ik ook nog over meedenken als je wil?

    Kind regards,
    Hansje
    Tygron support team

  • Hoi,

    Mijn idee is een 3 bij 3 meter rioolgebied bij de instroom in de verlaging tbv de instroom met een stuk verharding met een vast oppervlak. Aan het rioolgebied wil ik een enorm aantal mm berging toekennen waarmee de berging van de duiker wordt toegevoegd. (Volume berging duiker delen door oppervlak verharding is m berging rioolgebied). Het inschatten van de berging is het lastigst ivm de vorm van het historische riool en de verwachte vullingsgraad.

    Groeten Jesse

  • Hoi Jesse,


    Dank je voor je aanvulling. Het klinkt als een goede oplossing.

    Is dat ook hoe jullie het zouden doen? @WRIJ GvdH @Harm HDSR @Henk van Hardeveld @Len Geisler?

    Kind regards,
    Hansje
    Tygron support team

  • Hoi Jesse,

    Klinkt als een goeie oplossing inderdaad. Dan zou, als ik het goed begrijp, eerst de berging volstromen voordat er een flux door de duiker wordt doorgegeven.

    Andere optie zou zijn om de duiker als een watergang in het hoogtemodel te zetten (met een verhoging in het AHN om instroom te voorkomen) met een stuw met de juiste overstorthoogte aan het einde. Maar ik betwijfel of dat echt goed zou werken omdat dan ook de visualisatie van de 3D wereld er heel anders uit gaat zien.

  • edited April 2020

    Hoi,

    Dank je voor de reactie. Ik kies er bewust niet voor om een watergang te modeleren omdat het muilriool onder het gemeentehuis door loopt. Ik heb het uiteindelijk anders opgelost. Ik heb hiervoor de mogelijk gebruikt om berging in de verharding zelf in te voeren. Apparte funcite voor gemaakt in de function table. Je moet wel opletten dat je dit stukje weg loskoppelt van het rioolgebied door connected to sewer op 0 te zetten.

    Groeten Jesse

Sign In or Register to comment.