Receive email notifications by changing your settings.
Click on your picture in the top right corner, go to Preferences and select your notification preferences.
Thank you for contributing to our forum!
Please keep in mind:
1. To only comment on the topic where the discussion is about. Do you have a new question or topic? Please start a new discussion.
2. Be kind to other users!

Importeren van niet-geodata

Wij zijn aan het proberen om data die we hebben gevonden de importeren, maar deze data staat in een standaard database of Excel. Dit is vaak ook geen Geo-data omdat het bijvoorbeeld gaat om een extra veld bij de buildings waar het type dak of een andere extra typering in staat. Stel je een lijst voor met enkele velden per gebouw extra.

In de documentatie zie ik vooral mogelijkheden om Geo-data te importeren, maar het gaat bij ons dus vaak om data gerelateerd aan de al bestaande data die we willen uitbreiden.


Weten jullie hoe ik deze data het makkelijkst in Tygron kan krijgen?

Comments

  • edited April 2020

    Hi @Hogeschoolarnhemnijmegen 2 ,


    Om niet geo data te importeren in het Platform, kun je gebruik maken van een GIS (bijvoorbeeld QGIS) om de data te koppelen aan de data in het Platform. Ik kan me voorstellen dat de niet Geo data over de gebouwen bijvoorbeeld een kolom heeft met het BAG id. Op basis van dit id zou je dan de extra kolommen kunnen koppelen aan de gebouwen in het Platform. Of er zit bijvoorbeeld een kolom in met de functie van het gebouw op basis waarvan je de extra kolommen kunt koppelen. Zo kun je dus in de niet geo data kijken welke kolom overeenkomt met de geo data uit het Platform en dit gebruiken om de data te koppelen.

    Hieronder globaal stappen die je dan kunt doen in QGIS waarbij ik in dit voorbeeld uit ga van Excel data met een kolom met het BAG id en een paar extra kolommen die je zou willen koppelen aan de gebouwen in het Platform:

    1. Exporteer de Buildings als een GeoJSON uit het Platform
    2. Open QGIS en importeer de GeoJSON
    3. Open het Excel bestand en sla deze op als een CSV
    4. Importeer de CSV in QGIS als Delimited Text Layer (zie afbeelding)
    5. Vervolgens klik je met je rechtermuisknop op de Buildings laag in QGIS en kies je voor Eigenschappen. In het Join menu kun je het CSV bestand koppelen aan de Buildings laag op basis van het BAG ID (of een andere gemeenschappelijke kolom) (zie afbeelding).
    6. Daarna sla je de GeoJSON op en kun je deze importeren in het Platform. Kies hiervoor in de Geo Data Wizard als type Buildings en kies in stap 4 voor Update existing Buildings (zie afbeelding).

    Is dit een manier die voor jullie werkt?




    Tygron support team

  • Dit klinkt precies als een goede oplossing. De connectie naar het juiste ID is wat ik zoek.

    Bedankt. Ik ga ermee aan de slag!

Sign In or Register to comment.