Receive email notifications by changing your settings.
Click on your picture in the top right corner, go to Preferences and select your notification preferences.
Click on your picture in the top right corner, go to Preferences and select your notification preferences.
Thank you for contributing to our forum!
Please keep in mind:
1. To only comment on the topic where the discussion is about. Do you have a new question or topic? Please start a new discussion.
2. Be kind to other users!
Please keep in mind:
1. To only comment on the topic where the discussion is about. Do you have a new question or topic? Please start a new discussion.
2. Be kind to other users!
bruggen
Ik heb een model waarin een aantal bruggen zitten. Omdat deze niet het bovengrondtype ' water' hebben, krijgt het water onder de brug niet het initiele waterpeil dat meegegeven is aan de opgegeven peilgebieden. Bij de berekening ontstaat er een " kuil" bij de brug (zie attachment), waarbij het waterpeil aan weerszijden hoger is. Is het mogelijk om de bruggen in water te veranderen?
Answers
Ik heb een de laag met surface types geexporteerd en daarin zie ik dat ter plekke van de burg wel het type water is gedefinieerd. Ik snap nu niet precies wat er met de waterstroming gebeurt bij een brug.
Hoi Jan Jelle,
In je screenshot kan ik niet zien welke lagen je precies vergelijkt (dus de hoogtekaart DTM of DSM met welke Result type van een wateroverlay)?
Tygron support team
Ik heb het DTM vergeleken met de surface last value. Ik voeg nog een screenshot toe. Ik heb via een geotiff het hoogtebestand van de watergang aanepast naar NAP-2,14 m. Ter plaatse van brug gebeurt er iets gek met de waterstand. De waterdiepte (suface last value) is daar heel klein. Ik zou verwachten dat de brug geen invloed heeft.
Hoi,
Kan het zijn dat je brug in in plaats van over het water ligt? Ik zie er geen brug zoals in deze afbeelding:
Succes met oplossen.
Groeten Jesse
Hoi @Jan Jelle Reitsma ,
en @Jesse Jager ook bedankt voor je reactie!
Jan Jelle, je geeft aan dat je naar de DTM kijkt. Als hoogtekaart die gebruikt wordt voor de watermodule kun je het beste kijken naar de Surface elevation result type. Deze kaartlaag geeft de hoogtes aan zoals ze worden gebruikt voor het doorrekenen van een Water overlay.
De Surface last value result type laat zien hoeveel water er is gevallen (en dus niet de nieuwe peilhoogten).
Als je deze twee bij elkaar optelt zie je wel de peilhoogten. Hieronder een plaatje, dan zie je dus dat het een rechte lijn is bij de brug.
Wat je ook ziet ter plaatse van de brug is dat de grond hoger is. Dit is iets wat nog verbeterd zou kunnen worden. Zodra hier een update over is, zal ik dat laten weten. Voor nu als workaround kun je het beste of de bruggen verwijderen (dan wordt de grondhoogte ook aangepast) of duikers plaatsen ter plekke van de bruggen zodat het water kan doorstromen en je bijvoorbeeld ook de weerstand kunt aanpassen.
Ik hoop dat dit een antwoord is op jouw vraag en je zo verder kunt!
Tygron support team
Hoi @Jan Jelle Reitsma,
Op de Preview is in de Water Overlay Wizard (stap Advanced Settings) een optie toegevoegd om bruggen uit het hoogtemodel te filteren zodat er water onderdoor kan stromen.
Zie voor meer informatie de Wiki: https://previewsupport.tygron.com/wiki/Include_bridge_elevation_(Water_Overlay)
Tygron support team
Hello all users and especially @Jan Jelle Reitsma and @Jesse Jager ,
We have a new video about how to make water run to bridges in the Tygron Platform.
Via this link you can watch the video on youtube: https://youtu.be/833-e53D4fo (Dutch only)
Kind regards,
Hansje
Tygron support team
In addition to the video from the previous post, some information on how to work with bridges (and viaducts, and floating homes):
So a viaduct of bridge is on ground height, resulting in the water flowing underneath.
Tygron Support Team
Hello all Tygron users,
I would like to share this Idea Push item with you about the improvement for bridges.
Tygron EN Geodesign Platform | Improvement in bridges
https://www.tygron.com/en/idea/improvement-in-bridges/The new advanced LOWEST attribute smoothens the area under- and around the bridge so the water does flow more naturally. This of course helps to make the water calculations more accurate.
Kind regards,
Hansje
Tygron support team