Receive email notifications by changing your settings.
Click on your picture in the top right corner, go to Preferences and select your notification preferences.
Thank you for contributing to our forum!
Please keep in mind:
1. To only comment on the topic where the discussion is about. Do you have a new question or topic? Please start a new discussion.
2. Be kind to other users!

Verdamping in relatie tot grid grootte

edited July 2019 in Water

Tijdens het analyseren (groundwater overlay) van verdamping in relatie tot de grid grootte, ogen de waarden afkomstig uit de waterbalans een inconsistent resultaat. Het bijgevoegde figuur, met op de x-as de grid grootte en op de y-as de verdamping in m3, toont het resultaat in een eenvoudige grafiek.

image

De oranje lijn toont de verwachte maximale potentiële verdamping voor 1 dag. De blauwe lijn toont de door Tygron berekende verdamping.

De resultaten zijn op basis van de volgende invoerdata berekent;

  • leeg project (500x500 meter)
  • standaard ingestelde waarden (open land)
  • neerslag; bui van 50 mm in 24 uur, verdamping; 3 mm/d
  • 0 dagen droog

Graag zou ik het onverklaarbare verloop van de grafiek uitgelegd zien. Hoe kan het zo zijn dat de grafiek bij een grid grootte van 5 à 6 pas in de buurt van de maximale potentiële verdamping komt?

Groeten Daan

Verdamping_analyse_gridgrootte.png
876 x 511 - 19K

Comments

  • edited July 2019

    Hallo Daan,

    Ik krijg bij dezelfde instellingen een substantieel ander verloop van de grafiek te zien bij voornamelijk de kleinere gridcelgroottes (zie figuur).

    Let op de volgende instellingen:

    • Surface evaporation = 3 mm/day
    • SURFACE_WATER_EVAPORATION_FACTOR = 1,3 (default)

    Samen resulteert dit in maximaal 3,9 mm verdamping per dag.

    De bijgevoegde figuur laat de resultaten (in m3) zien voor een doorrekening mét en zonder QUAD_CELL technologie. Dit attribuut verkort te rekentijd aanzienlijk, maar gaat iets ten koste van de nauwkeurigheid, o.a. door het vergroten van het aantal (inactieve) border cells aan de rand van het projectgebied. Dat laatste resulteert weer in minder cellen beschikbaar voor verdamping. De potentieel-lijn is de maximale verdamping mogelijk voor de huidige gebiedsdimensies (varieert met gridcelgrootte).

    De schokjes in het verdere verloop van de grafiek komen door afrondingen, die gemaakt moeten worden om de opgegeven projectgebiedsgrootte en gridcelgrootte op elkaar te kunnen afstemmen.

    Edit: Indien je nog steeds een dergelijk vreemd verloop van je grafiek ziet, zou je het project dan open willen stellen voor Support?

    Verdamping.png
    672 x 385 - 18K
  • edited July 2019

    Hallo Jorn,

    Momenteel ervaar ik nog steeds een vreemd verloop van de grafiek. Op basis van jou resultaten heb ik onderzocht hoe het kan zijn dat mijn resultaten wederom lager uitvallen.

    Hieruit blijkt dat wanneer ik neerslag een factor 10 groter maak (500 mm), ik dan wel op de verwachte verdampingswaarde uitkom.

    Het lijkt voor mij dus mis te gaan bij een lagere neerslagsom en/of kleinere celgrootte. Kan het eventueel liggen aan de berekeningssystematiek van infiltratie? Gaat infiltratie dan toch voor verdamping?

    Het project heb ik momenteel opgesteld:
    Prjoect: Testmodel Dada
    Version: 4
    Discription: versie 1 - open land

    Ik hoor graag van je,

    Daan

  • Bedankt voor het openstellen van je project. Er lijkt inderdaad iets mis te gaan bij de infiltratie/verdampingsberekeningen bij gridcelgroottes < 3,5m (QUAD_CELL=1) en < 7m (QUAD_CELL=0) wanneer het grondwatermodel is geactiveerd. Ik heb het gerapporteerd en we zullen er spoedig naar gaan kijken.

    In het geval van nieuwe ontwikkelingen hoor je van ons.

  • Update:

    Het probleem zat in een threshold die verwerkt was in de berekeningen van de neerslag. Steeds kleinere gridcelgroottes vereist steeds kleinere rekenstapjes (Courant conditie), wat op den duur leidt tot extreem kleine waardes voor de neerslag per tijdstap. Als deze getallen moeten worden opgeteld bij veel grotere getallen kan dit leiden tot afrondingsproblemen.

    Vanavond wordt er een update doorgevoerd, waarmee dit probleem verholpen dient worden.

Sign In or Register to comment.