Receive email notifications by changing your settings.
Click on your picture in the top right corner, go to Preferences and select your notification preferences.

Maaiveld DTM generatie AHN2 en AHN3

Ik heb een hele lijst vragen rondom het basis maaiveld in Tygron. Het is mij niet helemaal helder hoe het maaiveld tot stand komt in Tygron. Omdat we erg veel analyses met het hydrologische model doen is het essentieel dat we goed begrijpen hoe dit bestand ontstaat. Ik heb de Terrain height informatie gelezen maar dit is helaas niet toereikend. Ik kan dit ook niet rijmen met voorgaande antwoorden, tickets, de werkelijke export output uit Tygron en forum reacties. Ik stel deze uitgebreide vragen op het forum omdat ik denk dat andere mensen hier ook baat bij hebben.


Ik heb op veel plekken vergelijkingen gemaakt met het Tygron maaiveld (met veel verschillende generatie instellingen en resoluties) en het AHN DTM maaiveld. Hoewel het AHN DTM zeker niet perfect is komt dit op heel veel plekken behoorlijk "schoon" over. Het gegenereerde Tygron maaiveld heeft bij alle instelling varianten (low (2,5m), high (0,5m) de 3 filter instellingen) veel obstructies er tussen zitten, zoals restanten van auto's die het ESRI DTM niet kan onderscheiden. Dit komt direct terug in de wateroverlast resultaten. In het bijzonder valt dit op bij het wegprofiel.

Voor de zekerheid vooraf: DSM is inclusief gebouwen, bomen etc, DTM is puur het maaiveld.


1a) Klopt het dat Tygron geen verbinding maakt met AHN DTM? Zowel AHN3 als AHN2 niet. Enkel met het DSM.

1b) Als dit zo is de grote vraag, waarom niet? Er bestaan eveneens webservices voor de DTM van het AHN. Deze zijn beter dan je zelf kan genereren omdat hier in de brondata (LiDAR) al een filter op zit. Enkel de punten waarbij de laser op het maaiveld komt worden meegenomen bij de kaart. Auto's, bomen etc. zijn daarmee voor een groot deel al weggefilterd.

2) Klopt het dat de DTM generatie altijd alleen uit gaat van AHN2 (DSM). Ook als je AHN3 aan vinkt? Voor vraagstukken waar je dus met het AHN3 wil werken voor waterstudies moet je altijd zelf handmatig het maaiveld inladen.

3) ESRI DTM en AHN2 DSM wordt geresampled naar dezelfde resolutie. Op welke manier wordt het ESRI bronmateriaal van 3x3 naar 0,5x0,5 gebracht? Zitten hier interpolatietechnieken tussen?

4) Wat doen jullie met maaiveld onder bruggen en in tunnels? Hier zitten wel maaivelden onder de bruggen door maar ik kan in de documentatie hier niets over vinden hoe jullie dit aanvliegen. Doen jullie dit of zit dat al in ESRI DTM?

5) Wat gebeurt er met DSM hoogten bij bomen. Deze komen niet terug in de DSM (als je die aanvinkt) zoals in het oorspronkelijke DSM van het bronmateriaal zoals AHN. Wordt de hoogte meegegeven als attribuut aan de bomen en verder niet meer? Hoe kan ik zorgen dat hier dan wel rekening mee wordt gehouden bij analyses zoals "distance sight"? Dit draait op de DSM in Tygron. Hier doen bomen niets aangezien het niet meer in het DSM zit. (schaduw gaat hier weer anders mee om, kan dit hergebruikt worden voor dit soort dingen?).

5) Jullie site verwijst direct naar ESRI elevation model website. ESRI verwijst direct naar algemene AHN website. Hier staat niets over werkelijk gebruik, actualiteit of interpolaties (bronmateriaal van AHN is namelijk 0,5x0,5 of 5x5 of LiDAR zelf). Weten jullie hier meer over? (Ik weet dat dit niet Tygron verantwoordelijkheid is).


In de praktijk weet ik dat de oplossing is zelf een maaiveld op te bouwen en in te laden. Deze arbeidsintensieve stap blijft wel op dezelfde open source data als waar Tygron al verbinding mee heeft. Ik denk dat alle gebruikers hier baat bij hebben.

Om de afweging voor het zelf inladen van een maaiveld goed te kunnen maken is het belangrijk eerst exact te weten wat in Tygron als basis zit.

Best Answer

Answers

  • edited March 2020

    Hoi Len,

    Volgens mij kun je het antwoord op een aantal van je vragen wel op de Terrain height pagina vinden.

    1. Zie https://previewsupport.tygron.com/wiki/Terrain_height#Data_sources. We gebruiken dus de Terrain laag (AHN2 DTM voor Nederland) van Esri. Zie ook hieronder. We gebruiken deze Terrain laag omdat die wereldwijd beschikbaar is en we dan voor een project in het buitenland ook deze data kunnen aanspreken.
    2. Zie https://previewsupport.tygron.com/wiki/Terrain_height#DTM_generation. Dus de AHN3 DSM (als je deze hebt aangevinkt in advanced options panel) en de AHN2 DTM worden gecombineerd. Totdat de Terrain layer van Esri voor Nederland wordt geupdate met AHN3 data, wordt er dus gebruik gemaakt van AHN2 voor de DTM.
    3. Dit zal ik navragen welke methode wordt gebruikt.
    4. Dit zit al in de ESRI DTM.
    5. In de DSM zijn inderdaad alleen de hoogtes van gebouwen zichtbaar. De hoogte van een boom wordt als attribuut aan de functie boom meegegeven. Dit zal ik als feature request in ons systeem zetten.
    6. Dit kun je denk ik het beste bij Esri navragen.


    Tygron support team

Sign In or Register to comment.