Receive email notifications by changing your settings.
Click on your picture in the top right corner, go to Preferences and select your notification preferences.
Thank you for contributing to our forum!
Please keep in mind:
1. To only comment on the topic where the discussion is about. Do you have a new question or topic? Please start a new discussion.
2. Be kind to other users!

Effect maatregelen met water in DPRA Hittestress

edited August 2020 in Environment

Hoi,

Ik heb maatregelen gemaakt met een vijver en een fontijn om te kijken naar het verkoelend effect van water. Klopt het dat deze ingrepen in het DPRA model geen/erg weinig effect hebben? De verdamping neemt toe door deze ingreep dus ik verwacht een lokaal effect.

Ik heb de hittestress film bekeken.

Groeten Jesse


Tagged:

Comments

  • Hoi Jesse,

    De rekenmethode van het Tygron Platform is conform de DPRA-hittestress standaard. In het rapport vanaf pagina 22 wordt beschreven hoe de PET wordt beinvloedt:

    file:///C:/Users/Hedi/Downloads/ontwikkeling_standaard_stresstest_hitte_-_erratum_19022020%20(2).pdf


    Hier staat meer informatie over de waardes die cf deze methode worden meegegeven aan water:

    https://support.tygron.com/wiki/Terrain_bowen_ratio_(Heat_Overlay)


    Kom je hiermee verder?

    Hedi

    Tygron Support Team

  • edited August 2020

    Ik ga er induiken.


    (ps, je eerste link linkt naar je c-schijf, ik heb zelf ook een exemplaar dus ik red me wel)

  • Hoi Jesse,


    Bedankt voor je oplettendheid over die link. Ik heb hier de juiste link (misschien wel fijn voor mensen die het zelf niet hebben): https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2019-0008.pdf.

    Kind regards,
    Hansje
    Tygron support team

  • edited August 2020

    De reden waarom in mijn model een fontein en een watervlak geen verkoelend effect hadden in het document gevonden:

    "De Bowen verhouding (Bb) is een maat voor verdamping van een oppervlak. Planten die goed verdampen blijven koeler dan een droog wegdek en zal minder thermisch stralen. De Bowen verhouding wordt berekend uit de landgebruikskaart: 3 voor een stad (verhard oppervlak) en een lage Bowen verhouding van 0.4 voor open water en goed verdampende vegetatie." (par 3.4.5.1 blz 31)

    In TYGRON hebben water, grasland en fonteinen dezelfde Bowen waarde 0,4 (conform de methode). Daardoor had het toepassen van een fontein op het feestterrein met maaiveld grasland geen effect.

    Om dit testen de Bowen waarde van grasland verhoogd naar 0,6 en van de fontein verlaagd naar 0,2. Hierdoor wordt nu een koeler gebied rondom de fontein berekend.

    Ik denk dat de verdamping door vegetatie/grasland voor deze locatie in de werkelijkheid wordt overschat door de droogte endiepe grondwaterstand dit is zichtbaar aan het gras.

  • Nog een aanvulling: Dezelfde aanpassing aan water levert geen verkoeling op. Dat begrijp ik nog niet.


  • Hoi Jesse,

    Dank je voor je terugkoppeling. Als ik het zo bekijk dan klopt het helemaal wat je beschrijft. Wellicht dat het per locatie verschilt hoe deze waardes ingesteld moeten worden, maar in de software is inderdaad de standaard uit het model aangehouden.

    Wat betreft het verschil met water, daar duik ik nog even in en kom ik op terug.

    Kind regards,
    Hansje
    Tygron support team

  • Hallo Jesse,


    Ik heb overlegt en heb hier de aanvullende informatie over hoe er omgegaan wordt met water in de software betreffende water en het hittestress effect.

    Op deze pagina staat de uitleg over dat water,net als gebouwen, buiten beschouwing wordt gelaten.

    https://support.tygron.com/wiki/Excludewater(Heat_Overlay) Wanneer je het wel mee wilt laten nemen in de effecten dan kan je het attribuut (in het rechter paneel van de overlay in de editor met tab Attributes) aanpassen.


    Ik hoop dat deze informatie je weer verder helpt.

    Kind regards,
    Hansje
    Tygron support team

Sign In or Register to comment.